Followers

"LOVE MEMO"

"LOVE MEMO OF THE DAY"

New Entry : Isnin, Rabu & Jumaat. Sabtu ahad cuti...hehe..

Enjoy reading guys! ;D


Love,
Ara

Tuesday, October 29, 2013

"Aiseyman, Driver Aje - Bab 36"

“NAH”

Dahi Irham berkerut. Pelangi ditenung dalam.

“Ambil lah...” Dengan senyum manis Pelangi menghulurkan dua keping roti yang berintikan aiskrim kepada Irham. ‘Dessert’ biasa kalau duduk tepi laut macam tu. Murah pun murah.

“Apa ni?” Soal Irham. Dahinya berkerut. Roti yang dihulurkan Pelangi dibiarkan tak bersambut.

“Sandwich aiskrim.” Jawab Pelangi pendek. Dia melabuhkan punggungnya di sebelah lelaki itu. Senyum lagi.

“Sandwich aiskrim? Pelik je bunyinya… Wujud ke benda ni??” Irham buat muka hairan. Berkerut seribu dahi dan hidungnya.

Ler… Pelangi tepuk dahi. “Dah ada depan mata ni maknanya wujudlah Encik Irham oii…! Ambillah cepat. Nanti dah cair tak sedap.” Gesa

Pelangi. Roti bahagiannya dia gigit sedikit. Erm. Nyaman rasa anak tekak…

“Aku tak pernah makanlah... Tak naklah.” Tolak Irham. “Entah benda apa yang kau nak bagi kat aku ni. Beli tepi jalan pulak tu. Sah-sahlah murah. Lepas tu tak bersih.” Bebelnya sendiri.

Eh. Ewah. Ewahhh. Banyak bunyi pulak mamat ni! Pelangi jeling Irham dengan ekor mata.

“Ni namanya makanan, encik Irham. Bukan benda…, dan lagi satu murah tak semestinya tak sedap, tepi jalan tak semestinya tak bersih. Janganlah nak paranoid sangat. Saya makan aiskrim ni dah dua puluh tahun, eh salah, dua puluh satu tahun dah. Hidup sihat walafiat lagi. Tengok ni, tengok.” Pelangi tunjuk ‘muscle’nya yang tak berapa nak ada. Sesekali dia sengih. “… muscle saya ni ikut mood Encik Irham. Sekarang ni mood dia tak baiklah ni, sebab tu dia tak timbul-timbul.” Pelangi cuba melawak.

Irham senyum sinis melihat gelagat gadis di hadapannya itu. Nak ketawa tapi dia cuba tahan. Serius Pelangi nampak sangat comel ketika itu tapi sayang… sedikit sewel.

“Kau tak makan ubat eh?” Sarkastik sangat soalan yang diajukan Irham.

Pelangi pamer riak muka innocent. “Apa?”

Irham menjuih bibir. Belakang tangannya diletakkan ke dahi Pelangi. “Sah!” Tingkahnya.

“Apa yang sah?” Pelangi jadi hairan. Yang tidak-tidak aje dia ni tau!

“Sah. Kau demam. Balik nanti makan panadol.” Selamba Irham memberitahu.

Pelangi mencebik. “Ceh! Ingat ke apa lah tadi… Buat orang suspen je.” Omel Pelangi antara dengar tak dengar. Dia berpusing membelakangkan Irham. Pandang laut lagi best dari pandang muka tuan besarnya itu. Pahala pun dapat. Roti aiskrim yang dibelinya tadi dijamah lagi. Malas nak layan tuan besarnya itu. Jual mahal. Makanan murah, makanan tepi jalan tak nak makan. Sekarang, duduklah sorang-sorang kat situ.
Hmmm…. Sedapnyaaa… Dah lama rasanya tak makan makanan yang macam tu. Dulu waktu dengan Farish selalu juga…- Ah, Farish… Pelangi telan air liur. Hatinya tersentuh tiba-tiba. Terasa tak tertelan roti yang dimakannya. Rindunya pada lelaki itu memang sudah tidak dapat dibendung lagi.

Farish……

“Hah mengelamun!” Segah Irham. Kepala Pelangi dia tolak perlahan.

Pelangi terkejut. Dia jeling tajam ke arah Irham yang sedang buat muka tak bersalah siap dengan senyum senget di bibir.
Eeei! Geram pulak aku tengok mamat ni senyum-senyum macam tu. Sekali aku siku, berterabur gigi.

“Apa jeling-jeling aku macam tu? Tak puas hati?” Irham angkat-angkat kening. Senyum senget itu masih setia terukir di bibirnya.
Pelangi buat muka annoying. “Pelik-pelik je encik Irham ni kan? Saya rasa encik Irham yang tak sihat ni. Balik nanti jangan lupa makan panadol.” Sindiran Irham sebentar tadi terkena balik ke batang hidungnya sendiri.

Irham tergelak kecil. “Eh, amboi! Tiru ayat aku nampak!”

“Eleh, atleast encik Irham gelak jugak kan? Kan? Kan” Jawab Pelangi sambil kenyit mata. Senyumannya manja seakan menggoda. Beberapa saat selepas itu dia turut ketawa. Suka hati aku nak kenyit mata kat anak teruna orang. Bos aku pulak tu! Pelangi. Pelangi. Kau memang sewel.

Irham seakan terpukau. Serta merta gelaknya terhenti. Dia terpaku dengan reaksi yang diberikan oleh Pelangi sebentar tadi. Mulutnya terkunci. Makin berani dia tengok driver nya sekarang ini. Dah pandai main mata. Dah pandai nak senyum-senyum macam tu… Nak goda aku eh? Err… Ke aku yang tergoda tanpa digoda? Matanya terus jatuh ke wajah Pelangi yang kemerah-merahan. Gadis itu masih dengan senyuman nakalnya. Asyik sungguh Irham melihat ciptaan Tuhan yang satu itu. Hati yang tadinya serabut kembali tenang.

“Encik Irham tengok apa!?” Sergahan Pelangi membuatkan Irham terkejut. Cepat-cepat dia melarikan pandangannya.
Hish aku ni pun. Tak beragak! Terasa mahu dikutuk dirinya ketika itu. “Erm, bak sini roti tu!” Irham bertindak balas secara spontan. Tanpa sempat ditahan, dia terus mengambil roti yang berada di tangan Pelangi.

“Encik Irham!” Gadis itu menggeleng kepala. Hampir saja roti itu terlepas dari tangannya. Gelojoh! Desisnya sendiri. Dia perhatikan Irham. Pada mulanya lelaki itu kelihatan teragak-agak untuk mengigit roti itu. Mula-mula dengan gigitan yang kecil tapi lama kelamaan…

Pelangi sengih, umpannya menjadi.

“Sedap kan? I told you…” Nadanya seakan menyindir.

“Takdelah sedap pun. Tengah lapar kan.” Jawab Irham masih tak nak mengaku. Dia cuba berlagak selamba walau hatinya malu.

“Elehhh… Tak nak mengaku.”

“Eleh apa eleh? Ni kalau aku sakit perut ke apa nanti. Kau jawab dengan bonda!”

Anak mata Pelangi membuntang. “Apa kes pulak saya yang nak kena jawab… Encik Irham yang…-

“Done!” Potong Irham. Dia senyum ke arah Pelangi. Senyum yang ada makna. Roti Pelangi yang masih berbaki dia jeling dengan jelingan yang tersirat.

“Tu”

“Tu apa tu?”

“Tu roti tu… Kau tak habis makan kan aiskrim tu? Meh sini aku habiskan.” Sekali lagi! Irham mengambilnya dengan rakus.

Pelangi geram. Tak boleh jadi ni! Tak sampai separuh pun aku makan roti tu tau. Tulah! tadi jual mahal sangat.

“Bagi balik!” Pintanya. Tegas.

Irham buat muka tak peduli.

Pelangi tak puas hati. Lengan Irham ditarik. Lelaki itu dengan cepat mengalihkannya ke tangan kiri. Roti bertukar tangan,

“Ishhh… Saya nak lah roti tu!!” Pelangi tak putus asa. Dia tarik pula lengan kiri lelaki itu. Irham menepis. Pelangi menarik. Maka bermulalah adegan rebut merebut di antara mereka. Tak padan dah tua bangka. Masing-masing nak berlagak jadi budak. Si Pelangi tu takpe lagi, yang si Irham tu memanglah tak sesuaiii…!

“Encik Irham! Bagi balik!”

“Bagi apa!?”

“Roti tu! Saya nak!”

“Dah bagi mana boleh minta balik! Buruk siku okey!”

“Bila masa saya bagi!?”

“No. No!”

“Hishh! Encik Irham!”

Pap!

Irham dan Pelangi terdiam. Sandwich ice cream yang menjadi rebutan sudah ‘landing’ baik di atas tanah.

“Puas hati?” Soal Irham selepas hampir seketika mereka terdiam.

“Hurmmm…” Pelangi mengeluh. Dia pusingkan kembali badannya membelakangkan Irham. Tiba-tiba rasa nak merajuk.

“Nak merajuklah tu. Takde kerja aku nak pujuk” Irham senyum mengejek. Suka betul hatinya dapat mengenakan gadis itu. Dia sebenarnya sengaja menjatuhkan roti itu tadi. Sengaja nak buat orang sakit hati. Sengaja nak buat orang marah dengannya.

“Tak suruh pujuk pun!” Jawab Pelangi senada. Kalau aku merajuk pun, aku tahu kau takkan pujuk. Aku kan driver aje. Lagipun hati kering kontang macam hati kau tu mana lah tahu nak pujuk-pujuk ni,.. Pelangi bermonolog sendiri. Dia buang pandang jauh ke tengah laut.

“Boleh pulak diam bila dah tak ada.” Sambung Irham lagi.

“Hurmmm… Padanlah muka masing-masing.” Jawab Pelangi perlahan.

“Padanlah muka dengan kau sorang aje. Bukan masing-masing.” Irham tolak pula belakang Pelangi.

Ishhh. Main tolak-tolak aku pulak! “Ialah… Padan muka saya!” Pelangi merengus geram.

Irham menggulum senyum. “Kau nak tahu tak, Pelangi?” Irham bernada serius secara tiba-tiba.

Pelangi tarik nafas dalam. Mulalah tu, dah buat salah lepas tu nak cakap baik-baik. Eii… Benci tau dia ni!

“Nak tahu tak!?” Ulang Irham lagi. Dia dekatkan sedikit duduknya dengan Pelangi.

“Tak nak tahu apa-apa boleh?” Selamba Pelangi menjawab.

Kali ini bahu Pelangi yang menjadi mangsa tolakkan Irham.

“Aduh!” Pelangi memalingkan mukanya mengadap Irham. “Sakitlah.” Rungutnya.

“Kau rasa? Boleh?” Irham jongket kening.

Hisshh… Pelangi buat muka tak puas hati. “Nak kena tahu apa?”

Kali ini Irham pula yang tarik nafas dalam. Nak cakap ke tak? Kalau cakap takut minah ni overreact. Kalau tak cakap rasa sesak pulak dada aku ni. Irham terfikir-fikir sendiri.

“Saya nak kena tahu apa Encik Irham?” Ulang Pelangi lagi. Tadi beria nak cakap. Sekarang senyap pulak. Gumannya sendiri.

“Kau ni sebenarnya cantik.”

Huh!? Pelangi terkebil-kebil memandang Irham. Dia cakap apa tadi? Aku cantik? Aku? Err… Aku salah dengar ke?

“Err… Encik Irham cakap apa tadi?”

Irham mengeluh. Pekak badak. Bisiknya sendiri. “Sekali cakap je. Dengar tak dengar nasib kaulah. Siapa suruh tak korek telinga!” Tingkah Irham.

Dia bangun dan mula mengatur langkah perlahan untuk berlalu meninggalkan Pelangi yang masih terkebil-kebil.

“Encik Irham!” Panggil Pelangi. Hish. Cakap tak jelas! Kalau nak puji aku pun, cuba bagi aku kembang sampai habis dulu baru blah macam tu!

“Encik Irham, tunggu!” Pelangi bangun mengejar Irham dari belakang. Taulah kaki tu panjang! Laju betul jalannya.

“Encik. Encik Irham… Encik cakap apa tadi? Saya. Saya tak dengar?” Termengah-mengah Pelangi menyoal. Seboleh-boleh dia nak lelaki itu mengulang kembali ayat yang diucapkannya sebentar tadi. Dia bukan apa. Cuma mahukan kepastian. Betul ke tuan besarnya itu cakap dia cantik?

“Malam nanti kau bawa aku pusing Melaka!”
Lain yang hendak didengar lain pula yang dia dapat.

“Alaaa… Bukan yang tu, yang sebelum tu. Encik… Err. Encik Irham cakap saya cantik ya?”
Irham jongket kening. “Bila masa aku cakap macam tu?? Eeeiii, tolonglah jangan nak perasan. Awak tu perempuan tau. Tak malu eh??”

“Err… Tapi tadi…-

“Aku cakap Melaka ni cantik, malam nanti bawa aku pusing-pusing. Bukannya aku cakap kau cantik. Hah, lagi satu, yang kau beria nak aku puji kau cantik ni kenapa? Hishhh… Mak Munah tu lagi enam puluh tujuh lapan ribu ganda dua lagi cantik dari kau tau tak!?”
Pelangi tersentak. Terus mulutnya terkunci untuk bertanya lagi.

Amboiii…! Dia samakan aku dengan Mak Munah?? Tak. Tak. Bukan nak cakap Mak Munah tu tak cantik. Tapi… Aku? Aku ni? Dengan Mak Munah? Enam puluh tujuh lapan ribu ganda dua lagi cantik pulak tu. Agak-agak sikit bro! Kau ni memang dah lama hidup eh?



“CIK PELANGI?”

“Yes?”

“Ada bunga untuk cik.”

“Bunga?” Pelangi pamer riak terkejut. Siapa pulak yang rajin sangat nak hantar bunga ke aku ni?

“Ha’ah. Cik tolong sign di bawah ni…” Pemuda yang menghantar bunga itu mengarah lembut. Ada senyum tipis menghiasi bibirnya.

“Err… Siapa bagi? Salah orang kut dik.” Pelangi menolak lembut. Seratus peratus dia yakin bunga itu bukan untuknya. Pelik. Tak pernah
seumur hidup dia terima bunga macam ni. Jambangan bunga mawar berwarna merah dia belek-belek lagi.

“Cik Pelangi binti Abdullah kan?”

“Yup, nama tu betul. Tapi…”

“Kalau nama betul, inshaa’Allah tak silap.” Jawab pemuda itu. “Ni, sign dekat sini.” Arahnya lagi.

“Err…” Pelangi masih lagi teragak-agak.

“Cik kenal encik Amer?”

“Amer?”Soal Pelangi kembali. Dahinya berkerut. Amer. Amer… Oh! “Amer yang hantar bunga ni?” Dia sudah mula dapat mengagak.

“Yup.” Pemuda itu tersenyum manis. “Ni ada tulis dekat kad ni.” Kad kecil berwarna peach diserahkan kepada Pelangi.


24 roses for I can’t stop thinking about you 24 hours a day

I miss you,
Amer :)



Ah, Amer. Ada saja akalnya nak ambil hati. Desis Pelangi sendiri sambil mengulum senyum.




SUASANA Jonker Walk ketika itu sangat sibuk dengan orang yang lalu lalang. Pelangi menoleh sekilas ke arah Irham yang berjalan bersebelahannya. Melilau mata lelaki itu memerhatikan keadaan sekeliling. Dari gayanya saja Pelangi tahu dia teruja. Almaklumlah, first time bersesak-sesak macam ni. Macam orang jakun pun ada.

Pelangi tergelak kecil. Suka benar dia dapat melihat keadaan Irham ketika itu. Dahi hidung habis semua pakat-pakat nak berkerut, Peluh tak usah cakaplah. Menitik-nitik. Dahlah pakai t-shirt putih yang melekat kat badan, memang sah-sahlah nampak jelas susuk tubuh lelaki itu. Fuhhh. Seksa! Pelangi melarikan anak matanya. Bahaya kalau dipandang lama.

“Encik Irham okey?” Soal Pelangi selepas seketika. Mereka sudah sampai di kawasan tengah Jonker Walk. Di kawasan yang ada pentas. Di situ lagi bising. Riuh dengan bunyi orang menyanyi dan bertepuk tangan.

“Huh?” Irham seakan terkejut. Dia pandang Pelangi. “Kau cakap dengan aku?”

Pelangi sengih. Muka terkejut Irham ketika itu sangat comel. Anyonyo… Encik Irham jangan buat muka comel macam tu. Geram tau, rasa nak gigit.

“… yang kau sengih macam tu kenapa?”

“Err… Tak. Saya tanya, encik Irham okey ke?” Ulang Pelangi. Mukanya dah berona merah. Malu.

“Okeylah. Kenapa? Kau nampak aku tak okey?” Soal Irham kembali. Keningnya sengaja dijongket sedikit.

“Oh. Bukan apa. Saya tanya aje. Kalau encik Irham okey, baguslah…” Pelangi mengulum senyum. Puas hati dengan jawapan Irham.

“Senyum. Senyum.”

“Aik, senyum pun salah?”

“Tak salah. Tapi kau tu suka senyum tak bertempat. Suka sangat nak senyum tak tentu pasal kenapa? Macam orang tak betul.”
Tak pasal-pasal. Pelangi dah rasa nak menjerit. Tak faham betul aku dengan mamat ni. Aku senyum aje kut. Bukan gelak. Lainlah kalau aku gelak terguling-guling. Boleh jugaklah dia nak cakap aku macam orang gila ke apa. Ni senyum je, Se…nyum. Senyum!

“Senyum tu kan sedekah, encik Irham.”

“Orang nak sedekah pun bertempat Pelangi. Ada kau tengok orang bagi sedekah kat batang pokok?”

Pergh! Perumpamaan dia menikam-nikam sampai ke hulu hati!

Pelangi geleng kepala sendiri. Tak tahulah nak dilawan apa kata-kata tuan besarnya itu. Pusing sana, pusing sini dia juga yang kena.

“Ha ni nak pergi mana pulak ni? Takkan nak tunggu kat sini je?” Tanya Irham.

Pelangi pandang sekeliling. Pengunjung semakin lama semakin ramai. Kalau nak ikutkan hatinya yang malas memang sampai sini ajelah langkahnya. Lagipun dia bukan tak pernah masuk sini. Dulu selalu. Cuma sekarang ni aje dia rasa tak sanggup. Tak sanggup nak meredah lautan manusia.

“Erm, encik Irham nak masuk sampai ke dalam ke? Saya…-

“Mestilah nak!” Pelangi mati kata. Laju pulak mamat ni menjawab.

“… Kenapa? Kau tak nak?” Tokok Irham lagi sambil buat muka kasihan.

Aduhai encik Irham…. Jangan buat muka macam tu boleh? Saya gigit betul-betul nanti. Haaa… Jangan main-main. Pelangi perhatikan raut wajah Irham lama. Jelas kelihatan lesung pipitnya yang dalam. Menawan sungguh!

“Pelangi, dari tadi aku tengok kau duk pandang-pandang aku. Duk tenung aku. Apa hal? Kau jangan…, aku risau aje nanti kalau angin kus-kus kau datang. Masak aku kau kerjakan…” Irham tergelak kecil. Lawak pulak bila tiba-tiba terbayangkan dirinya dikerjakan oleh gadis secomel Pelangi. Haishh… Rosak!

“Hisy, ke situ pulak encik Irham ni.”

“Habis tu? Ke situlah, ke mana lagi. Dah kau pun pandang aku macam pandang ayam golek. Mahunya aku tak fikir macam-macam.” Makin galak pula Irham mengusik menambah rona di wajah Pelangi.

“Mana adalah…”

“Eleh… Mana ada. Mana ada.” Akal nakal Irham tiba-tiba muncul. Perlahan dia merapati Pelangi. Rapat betul wajah mereka ketika itu.
Pelangi cuba melarikan sedikit tubuhnya. Tapi cepat tangan Irham memegang kedua belah lengan Pelangi. “… Ni aku nak ajar…” Suara Irham seakan berbisik. “Lain kali kan kalau kau dah suka sangat pun dekat aku… Kau jangan tunjuk sangat. Malu. Cuba sorok-sorok sikit perasaan tu…”

Okey. Itu sarkastik! Pelangi jadi serba tak kena. Sumpah aku malu weh!

“Hisy, dahlah. Malas saya nak layan encik Irham…” Putusnya sambil berlalu. Menonong aje dia berjalan tak pandang kiri kanan.

Dang!

Sudahnya tak sampai beberapa langkah dia berlanggar dengan orang yang lalu lalang. Standard lah bila Pelangi yang berlanggar. Kalau tak tercampak atau terkemek kat mana-mana memang bukan Pelangilah tu.

“Aduh!”

“Pelangi!” Irham terkejut. Segera dia mendapatkan Pelangi yang dah pun terduduk di atas jalan. “Kau okey ke?” Soalnya.

“Err… Okey. Okey. Sakit sikit.” Jawab Pelangi. Dengan bantuan Irham dia berdiri sambil mengibas-ngibas belakang seluar yang dipakainya.

Irham menggeleng kepala. Sah! Butang kelam kabut dia dah on. Menggelabah tak tentu pasal. Habis semua orang nak dilanggarnya.

“Sorry bro, aku tak sengaja… Okey ke awek kau tu?” Beritahu satu suara. Garau. Irham menoleh, lupa sebentar dia pada orang yang berlanggar dengan driver nya itu. Oh Mak! Tak berkedip matanya ketika itu. Patutlah sampai terduduk budak ni dibuatnya. Besar dua kali ganda dari aku!

“Eh, it’s okay. Sorry too. Awek aku ni memang selalu macam ni. Careless.” Okay Irham. Steady. Tak payah nak bertegang urat sangat. Sekali mamat ni libas kau memang bersepai segala tulang temulang yang kau ada.

Lelaki tadi hanya menunjukkan isyarat tangan dan kemudiannya berlalu.

Irham dan Pelangi sekadar memerhati.

“Suka dapat berlanggar dengan bulldozer macam tu?”

Anak mata Pelangi mengecil memandang ke arah Irham yang bersahaja. Memang muka minta kena penumbuk. Suka hati mulut dia aje nak panggil orang tu bulldozer! Sekali dia ‘bull.do.zer’ kau kang, memang terselitlah kau kat bawah pentas tu. Monolog Pelangi sendiri.

“Dah, jom!” Tanpa disuruh Irham tarik pergelangan tangan Pelangi. Gadis itu tersentak. Cepat-cepat dia menepis.

‘Tak payahlah nak pegang-pegang. Bukannya tak boleh jalan sendiri.” Sinis Pelangi. Dia berjalan mendahului Irham.

“Oh sombong! Kau ingat aku nak sangat pegang tangan kau tu?” Tingkah Irham sambil berjalan mengekori gadis itu. Berani betul minah ni sekarang! Tunggulah. Dah pandai sekarang nak lawan-lawan aku yer. Tak padan dengan katik! Terkumat-kamit mulutnya mengutuk.

“Nak tak nak sangat pun encik Irham pegang jugak kan?” Pelangi menjawab. Dia tahu tuan besarnya itu hanya bersikap prihatin dan bukan cuba untuk mengambil kesempatan ke atasnya. Tapi biarlah. Seronok kalau dia dapat menguji ego lelaki itu sekali sekala.

Irham mati kata.

“Kan?” Ulang Pelangi lagi. Sengaja. Menunggu reaksi dari Irham. Jarang sekali Irham nak mengaku kalah macam tu aje. Ada saja akalnya untuk mengenakannya.

“Hurm.” Selepas seketika Irham hanya mampu mengeluh. Dia sendiri tidak tahu apa sebenarnya yang bermain difikirannya. Ketika ini dia keliru dengan perasaannya sendiri.

Hurm? Hurm je mampu? Pelangi berpaling. Serta merta mata mereka bertaut.

Awkward moment tiba-tiba. Lama mereka begitu sebelum Pelangi melarikan anak matanya. Pelik. Hatinya terasa sesuatu.

“Err… Letih?” Soalnya.

“Erm. Sikit.” Jawab Irham mendatar. “Letih sangat hari ni… Macam-macam jadi.” Dia mengadu. Tone suaranya manja.

Pelangi sudah tidak terkata. Manja-manja pulak dia ni. Berdegup kencang jantungnya ketika ini. Kacau betul!

“Hurm… Kalau letih kita balik lah. Esok encik Irham ada meeting lagi kan?”

“Takpelah. Jom aku temankan kau jalan-jalan lagi.”

Mata Pelangi membuntang. Temankan aku? Ni siapa yang teman siapa ni?

“Oh. Okey.” Putusnya perlahan. Hari-hari nak bertegang urat pun letih jugak kan!

“Jalan sini” Irham tarik lengan Pelangi.

“Ish. Janganlah tarik-tarik.” Marah gadis itu. “Orang tahulah nak gerak sendiri.” Sambungnya lagi. Seinci dia berganjak mendekati Irham.

“Kalau setakat nak gerak macam tu, baik kau takyah gerak!” Guman Irham. Ada aje yang dia tak puas hati.

Pelangi sekadar menjeling. Ini tak okey, itu tak okey, aku suruh dukung kang! Bebelnya dalam hati. Seinci lagi dia tolak tubuhnya menghampiri Irham.

Irham mendengus geram.

“Jalanlah depan aku ni. biar aku nampak. Kau tu dahlah kecik, pendek kemetot macam tu. Jangan degil boleh?” Lagi kuat Irham tarik lengan Pelangi.

“Sa…-

“Sini!”

Kali ini Pelangi berdiri betul-betul di hadapan Irham. Dia pejam mata kejap. Mencari kekuatan yang semakin menipis. Merah padam mukanya menahan geram. Ya Allah Ya Tuhan ku… Apalah ‘hazab’ sangat aku dapat bos macam malaun ni…..! Terkumat-kamit mulutnya menyumpah tuan besarnya itu.

Lelaki itu tarik sengih panjang. Baru puas hati. Desisnya sendiri.

“Aku dengar kau sumpah aku, Pelangi”

Pelangi buka mata. Menoleh ke belakang mencari wajah Irham yang masih tersengih mengejeknya, Hish, kecik besar, kecik besar aje aku pandang mamat ni!

“Apa pandang-pandang? Tak pernah nampak lelaki kacak masuk Jonker walk?”

Uwek! Pelangi buat memek muka nak muntah. Dia menjeling tajam ke arah Irham sebelum berpaling.

“Jeling, jeling. Korek biji mata tu baru tahu!” Ugut Irham.

Mata Pelangi menjuling ke atas sambil meneruskan langkah. Lantaklah kau nak cakap apa. Letih aku nak layan. Tingkahnya di dalam hati.
Hayunan kakinya dipercepatkan. Seboleh-boleh dia nak jauhkan dirinya daripada lelaki itu.

“Weh! Yang kau ni jalan laju-laju ni apa hal?” Marah Irham. Tangan Pelangi ditariknya lagi. Terdorong sedikit gadis itu kebelakang.

“Ishhh, tak payah pegang-pegang boleh tak?” Pelangi menepis tangan Irham.

“Eeii… Ada yang aku tarik masuk bilik malam ni kang….!”

Pelangi telan air liur. Dia cuak.

“Err… Eh, encik Irham jangan nak macam-macam ya. Saya ada geng dekat Melaka ni. Encik cubalah buat benda yang tak senonoh dengan saya. Ha… Jangan main-main dengan saya.” Pelangi cuba untuk menakutkan tuan besarnya itu. Dari luaran aje nampak cool minah ni, dalam hati tak usah cakap. Dah rasa nak meletup. Dengan Irham memang tak boleh nak buat pasal. Anginnya tak menentu. Cuba kalau betul dia nak tarik masuk bilik malam ni…. Uwaaa!! Tak relaaa…..!

Irham sudah meletus tawa. Muka takut Pelangi memang tak boleh nak cover langsung.

“Geng? Geng apa kau ada? Geng bas sekolah?” Semakin giat Irham mengusik driver nya itu.

“Er… Genglah. Geng… er, erm… geng-

Pok!

Dengan sengaja Irham mengetuk kepala Pelangi.

“Auchhh!!”

“Geng! Geng! Dah. Jalan!” Irham tolak pula bahu Pelangi. Kali ini dia berjalan mendahului gadis itu.

Pelangi masih tidak berganjak. Dia mengosok-gosok kepalanya yang masih berbisa dek ketukan Irham. Kuang ajaq……! Rasa marahnya sudah berbakul-bakul. Kau tunggulah tuan besar. Tunggu. Ada bas ada lori. Ada hari aku balas. Ha lantak! Ni sebab aku marah sangatlah ni, sampai pantun aku pun failed! Grr!

Irham menoleh ke belakang.

“Laaa… Apa lagi tu? Cepatlah! Dah tak payah nak mengada sangat, aku ketuk sikit aje tadi. Cepat. Sini!”

Pelangi merenung Irham tajam. Ketuk sikit atuk kau!

“Cepatlah… Cik Puteri Pelangi, intan payung, abang dukung karang…” Irham masih dalam mood nak memecah-belah-kan emosi Pelangi. Dia kenyit mata nakal,

Pelangi merengus kasar. Sah! Mamat ni memang dah sewel! Selangkah demi selangkah dia menghayun kaki.

“Pelangi, lepas ni kita makan cendol kat tepi tu nak tak?” Ajak Irham sebaik saja Pelangi berdiri di sebelahnya.

“Tak nak!” Laju Pelangi menolak.

“Well, ada aku kisah.” Balas Irham bersahaja. Dia mula melangkah menuju ke gerai cendol yang dimaksudkan.

Mata Pelangi membulat.

Hish!! Ni satu hal lagi yang aku tak suka. Sikit-sikit nak paksa. Sikit-sikit nak aku ikut cakap dia! Sikit-sikit, sikit-sikit……….!

Arghhh… Stress….!


+++++++++++

Take care :)


1 comment: